Laga en trasig Corvette skärm

Att laga en söndertrasad Corvetteskärm kan ses som en omöjligt uppgift att lösa, framförallt om skärmen fortfarande sitter kvar på bilen, eller delar av den. Jag ska förklara hur jag gjorde när jag lagade min skärm.
Så här såg det ut efter att jag hade tappat framhjulet. Tack vare att bilen landade på sidepipsen så var det lätt att hissa upp och sätta tillbaka däcket så jag kunde köra hem till garaget.
Ur denna vinkeln kan man se att skärmen även sprack på ovansidan och som ni ser även mot dörren. Den sprickan är precis där skärmen är limmmad och skarvad i orginal så det blev en bra utgångspunkt för var jag skulle kapa den någonstans. Notera även sprickorna uppe på skärmen mot huven.
Här har jag börjat kapa skärmen. Först sågade jag loss limningen mellan skärmen och innerskärmen. Se vita pilen. Sedan sågade jag väldigt försiktigt ner överkanten och bände sedan loss skärmen i överkant för att behålla en intakt limskena. Se svarta pilen.
Sedan var det dags att kapa skärmen längs med limskenan. Jag föredrog att kapa den under limskenana för att det skulle vara lättare att jobba. En tjock frottehanduk över dörren så att jag inte riskerar att såga i dörren. För att kapa allt glasfiber använder jag en Dremel med tunn kapskiva. Den kan jag rekommendera att ni köper.
Nu är hela skärmen bortkapad och ni kan se rester av det limmet som håller skärmen mot resten av karossen. Se vita pilarna. Den inringade delen visar stödskena tillsammans med baksidan till en av gälarna. Denna ska också tas bort och slipas ner.
Här är alla limpunkter nerslipade för att det ska finnas en ny fräsch yta att limma mot. Notera att baksidan på gälen är borta.
Här är stycket återinpassat på sin orginalplats.
Notera kanten under den skärmen som finns kvar. Denna kant motsvarar den nya skärmen som ska på plats minus 3-4 mm som ska fyllas av limmet. På just denna bild är inte kanten nerslipad helt.
Här syns hur mycket som krävs för att den nya skärmen ska kunna limmas mot den gamla limskenan.
Dags att börja bearbeta den nya skärmen. Det hugger i hjärtat att behöva kapa en fullkomligt ny skärm. Tack Håkan på Corvette Sweden som fixade fram skärmen på ett telefonsamtal.
Det är mycket lättare att kapa mot maskeringstejp med dremeln, man liksom lutar kapskivan mot tejpen o får en exakt rak kant. Dock krävs en del ÖVNING innan ni gör det på allvar första gången.
Nu är skärmen injusterad och faktiskt också limmad. Många tvingar krävs och sedan låter jag den härda över natten. En varmluftsfläkt är en bra hjälp för härdningen. Limmet kan också köpas på Corvette Sweden.
En annan vinkel av övanstående bild.
Men nu börjar det mödosamma arbetet med att spackla fogarna med glasfiberspackel. Det är viktigt att blandningen är rätt så att deggan härdar ordentligt.
Efter åtskilliga lager och åtskilliga mellanslipningar börjar det nu bli klart.
Bra passform vid dörren också, sen passade jag på att fixa till springan lite när vi ändå var igång ;-) Sedan bär det iväg till lack.
Ganska nöjd med resultatet. Stort tack till Stensö Lackcenter AB i Älta för ett fantastiskt jobb.
 
Jag tappade hjulet under första provturen med nya toppar en lördag, torsdag 12 dagar senare var jag på väg till Ö-vik på årets första utställning. Då har det gått undan, så grabbar...... det är bara och inte ge upp om det händer nåt.
 
Spoiler lagning efter att ha kört på ett väghinder
work
work

Tommy Ledberg